Onze invulling van het arrangement/product
RIOzorg biedt begeleiding en ondersteuning aan kinderen tussen 4 en 18 jaar met ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problematiek. Dichtbij de jeugdige (bv. wijkcentrum, school) wordt samen met de jeugdige, opvoeders en school gezocht naar de oorzaak van het gedrag en worden in gezamenlijkheid oplossingen
gevonden die bijdragen aan het welzijn van de jeugdige en een succesvolle deelname aan de samenleving.
Kenmerken van dit arrangement/product
- Arrangement 4 - Behoefte aan verbeteren van functioneren jeugdige met psychi(atri)sche en/of ontwikkelingsstoornis, en het vergroten van specifieke opvoedvaardigheden voor ouders met psychi(atri)sche problematiek.
- Intensiteit A (voorheen segment 2 licht)
- Intensiteit B (voorheen segment 2 midden)
- Intensiteit C (voorheen segment 2 zwaar)
- Expertise
- ADHD/ADD
- Angst, dwang en stemmingsstoornissen
- Autisme
- Complex trauma
- Gedragsstoornissen
- Hoog sensitiviteit
- Hoogbegaafdheid
- Leerproblemen
- Somatisch onverklaarde lichamelijke klachten
- Jeugdhulp1op1
- Locatie
- Op locatie zorgaanbieder
- Dongen
- Gilze en Rijen
- Goirle
- Heusden
- Hilvarenbeek
- Loon op Zand
- Tilburg Noord
- Tilburg Oost
- Tilburg West
- Tilburg Centrum
- Tilburg Reeshof
- Udenhout/Berkel-Enschot
- Waalwijk
- Leeftijd jeugdige
- 5-12
- 13-16
- 17-18
- Type begeleiding
- Basis GGZ
- Diagnostiek
- Gezinsdiagnostiek
- Rouw- en verlies behandeling
- Specialistische GGZ
- Grootte aanbieder
- Klein
- Middel
- Groot
(RIOzorg) Regionaal Instituut voor Ontwikkelingsproblemen
Wie wij zijn
Laatst behaalde resultaten
Resultaat:
Meisje van 11 jaar met een sociale fobie.
Een adviesgesprek met ouders, kind en school heeft plaatsgevonden om inzicht te geven in de angstproblemen. Vervolgens hebben er individuele gesprekken met het kind plaats gevonden rondom haar angst door middel van EMDR en CGT. Parallel daaraan hebben er meerdere gesprekken met school en ouders plaats gevonden over de voortgang van het kind. Door de nauwe samenwerking kon het geleerde in de kamer vervolgens gelijk toegepast worden op school waardoor het leereffect groter werd. Deze samenwerking heeft zijn vruchten afgeworpen waardoor er door ouders en school een ondersteunend, accepterend en daarmee beschermend vangnet voor het kind is ontstaan. Na een korte eindevaluatie komt naar voren dat het goed gaat met het kind. Ze zit lekker in haar vel, ze heeft meer zelfvertrouwen, de angstklachten zijn verminderd, ze gaat spannende situaties aan en de interactie tussen ouders en het kind is verbeterd.